TIBE Labs | Faktisk.no

Faktisk.no

Faktisk ønsker å nå ut til flere med pålitelig og viktig informasjon. Med ny visuell profil styrker de troverdigheten i uttrykket sitt, i tråd med den faglige tyngden de allerede er kjent for.

  • Kunde
    Faktisk.no, 2021

    Oppgaven
    Fremstå mer som seg selv, og oppgradere den tekniske plattformen.

    Leveranse
    Identitet, Nettside, Innholdsrådgivning, Strategi, Merkevare.

  • Kontor
    Tibe Labs

    Prosjektdeltagere
    Kristoffer Brabrand, Markus Ackerman, Jørgen Blindheim

    Priser
    2023, Visuelt Diplom

To sider av en sak

Vi setter påstand og konklusjon i hver sin font, for å videre understreke forskjellen. Valget falt da på to svært ulike fonter - en helt enkel og en litt mer klassisk og vakker. Den sterke kontrasten mellom fontene brukes aktivt til å skille mellom ulike typer innhold.

Konseptet med to klammer kommer fra F-en i logoen.

To skrifttyper

Vi setter påstand og konklusjon i hver sin font, for å videre understreke forskjellen. Valget falt da på to svært ulike fonter - en helt enkel og en litt mer klassisk og vakker. Den sterke kontrasten mellom fontene brukes aktivt til å skille mellom ulike typer innhold.

Skjermbilde fra profilen til faktisk
De to skrifttypene brukes for eksempel i menyen på nettsiden for å skille på redaksjonelt innhold og informasjon om Faktisk.
Skjermbilde fra profilen til faktisk

To farger

Sort og hvitt var et naturlig valg for en organisasjon som jobber med faktasjekking. Det spiller også videre på konseptet med to sider av en sak.

Skjermbilde fra profilen til faktisk
Skjermbilde fra profilen til faktisk
Skjermbilde fra profilen til faktisk
Skjermbilde fra profilen til faktisk
En bildetekst her
Skjermbilde fra profilen til faktisk
Samtidig har vi laget en bredere palett med støttefarger til bruk i grafer, diagrammer og lignende.

«Vi opplever at den nye visuelle identiteten gir oss mer troverdighet, og at den er mer i tråd med hvem vi faktisk er.»

Faktisk.

En nettside

Det nye nettstedet er brukertestet og justert for å sikre en god leseopplevelse og gjøre det enkelt for andre redaksjoner å finne og bruke innholdet Faktisk produserer.

Redaksjonell kontroll
Innholdet styres nå gjennom CMSet Sanity, som gir Faktisk mulighet til å vekte, plassere og promotere mange typer innhold på fronten. Flere kan også redigere i artikler samtidig, med autolagring og versjonskontroll. Det gjør arbeidet med innholdet langt mer effektivt enn tidligere.

Skjermbilde fra nettsiden til faktisk.no

Vil du styrke troverdigheten i budskapet ditt? Vi hjelper deg å kombinere form og innhold for klar og tillitsbyggende kommunikasjon.